Julkaisutiedot ja lähteet
- Julkaistu:
- 13. elokuuta 2026
- Lähteet tarkistettu:
- 16. elokuuta 2026
Tekoälymaailman sanasto on täynnä vieraita termejä. Tämä opas selittää tärkeimmät käsitteet ymmärrettävästi.
Jatka tästä
Tee ensimmäiset tarkistukset turvallisesti: opi erottamaan tekoälyn ehdotus varmennetusta tiedosta ja pyytämään parempia lähteitä.
Tavoite tälle kerralle
Opit muutaman sanan, joita näet tekoälystä puhuttaessa. Sinun ei tarvitse osata niitä käyttääksesi tekoälyä hyvin.
Aloita esimerkiksi sanasta tai .
Kerro, että haluat selityksen ilman teknistä sanastoa.
Kysy, miten termi vaikuttaa tavalliseen keskusteluun avustajan kanssa.
Termi ei takaa laatua, yksityisyyttä tai oikeaa vastausta.
Kopioi ja kokeile
Selitä minulle sana konteksti-ikkuna tavallisella suomella. Käytä vertauksena muistilappua ja kerro lopuksi yksi käytännön vinkki keskustelun pitämiseen selkeänä.
Näin moni pyytää:
Miksi avustaja unohti keskustelun alun?
Pyydä mieluummin näin:
Voiko keskustelun pituus tai konteksti vaikuttaa tähän? Tiivistä tärkeät asiat ennen kuin jatkamme.
Kun luet uutisia tekoälystä tai keskustelet siitä, törmäät väistämättä teknisiin termeihin. Et tarvitse syvällistä teknistä tietoa, mutta peruskäsitteiden ymmärtäminen auttaa sinua käyttämään tekoälyä paremmin ja arvioimaan kriittisesti mitä kuulet.
eli suuri on , joka käsittelee ja tuottaa kieltä. Monet keskusteluavustajat hyödyntävät tällaisia malleja, mutta palvelujen ominaisuudet ja asetukset voivat olla erilaisia.
Ajattele LLM:ää valtavana kirjastona, jossa se ei muista yksittäisiä kirjoja vaan on oppinut yleisiä malleja siitä, miten kieli toimii.
on OpenAI:n käyttämä nimitys kielimalliperheelle. Sana "generative" viittaa siihen, että malli tuottaa uutta sisältöä annetun pyynnön perusteella.
Token on tekstin pala, jota malli käsittelee. Se ei vastaa aina sanaa tai tiettyä merkkimäärää: jako riippuu kielestä ja käytetystä mallista. Rajoituksia ja kustannuksia voidaan ilmoittaa tokeneina.
Kontekstin koko vaihtelee mallin, palvelun ja asetusten mukaan. Pitkä keskustelu tai liitetiedosto voi silti vaatia tärkeimpien asioiden tiivistämistä.
Konteksti-ikkuna on se määrä tekstiä, jonka tekoäly näkee kerralla. Se sisältää sekä keskusteluhistorian että mahdolliset liitetiedostot. Kun konteksti-ikkuna täyttyy, tekoäly alkaa unohtaa keskustelun alkua.
Vertaa tätä siihen, kun luet pitkää kirjaa: et muista jokaista lausetta, mutta ymmärrät kokonaisuuden. Tekoälyn konteksti-ikkuna on kuin sen työmuisti.
tarkoittaa tilannetta, jossa tekoäly keksii itsevarmasti faktoja, jotka eivät pidä paikkaansa. Tämä johtuu siitä, että tekoäly ennustaa sanoja — se ei tarkista faktoja tietokannasta.
on se teksti, jonka kirjoitat tekoälylle. Selkeä tehtävä, tarpeellinen tausta ja toivottu muoto auttavat. Täydellistä promptia ei ole: vastausta parannetaan usein jatkokysymyksillä.
Tekninen sana ei ole laatuleima
Pitkä konteksti, suuri malli tai uusi ominaisuus ei tee vastauksesta automaattisesti oikeaa tai turvallista. Tarkista tärkeät väitteet ja pidä yksityiset tiedot poissa pyynnöstä.
Seuraavaksi voit tutkia, miten haku, ja työkalut tuovat avustajalle lisätietoa. Peruskäyttöön riittää kuitenkin, että osaat kertoa tavoitteesi selkeästi ja tarkistaa tärkeän vastauksen.